How We Treat Patients with Chronic Myeloid Leukemia
http://journals.lww.com/oncology-times/ ... ostID=1373
Viele Wege führen nach Rom. Frühe, gute Diagnose führt eher zur richtigen Wahl der Mittel.
Diagnosis
Bone marrow aspiration is mandatory for all patients in whom CML is suspected, as it will confirm the diagnosis (e.g., cytogenetic analysis), and provide information needed for staging in terms of the blast and basophil percentages. Baseline reverse transcriptase-polymerase chain reaction is imperative to identify the specific type of rearrangement that can be appropriately followed when assessing for response to TKI therapy.
Danach ergeben sich aus der Vielzahl der Optionen die Chancen auf die gezielte, richtige Auswahl der Therapieoptionen. Derer gibt es ja mittlerweile viele, wie auch in diesem Artikel dargelegt. Leider in englischer Sprache.
Auf ein gesundes und friedliches neues Jahr 2016.
Ponatinib
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Phase II Trial Of Ponatinib In Patients With Chronic Myeloid Leukemia Resistant To One Previous Tyrosine Kinase Inhibitor
http://www.haematologica.org/content/100/12/e494
Zwischen-Auswertung einer Minigruppenstudie (5 Patienten) nach 1TKI Vorverhandlung.
http://www.haematologica.org/content/100/12/e494
Zwischen-Auswertung einer Minigruppenstudie (5 Patienten) nach 1TKI Vorverhandlung.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
A Study Comparing Ponatinib and Nilotinib in Patients With Chronic Myeloid Leukemia (OPTIC-2L)
https://clinicaltrials.gov/show/NCT02627677
Die Studie ist gestartet, bislang nur Belgien verfügbar. Es ist ja angekündigt, dass die Studie weltweit laufen soll. Also eine Frage der Zeit, bis ggf. auch in Deutschland Standorte aufgemacht werden.
https://clinicaltrials.gov/show/NCT02627677
Die Studie ist gestartet, bislang nur Belgien verfügbar. Es ist ja angekündigt, dass die Studie weltweit laufen soll. Also eine Frage der Zeit, bis ggf. auch in Deutschland Standorte aufgemacht werden.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Poster und Vorträge zu Ponatinib bei der ASH 2015 als Download:
http://ariadnordics.eu/downloads/
Efficacy and Safety of Ponatinib in CP-CML Patients By Number of Prior Tyrosine Kinase Inhibitors: 4-Year Follow-up of the Phase 2 PACE Trial
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... _Trial.pdf
Potent Preclinical Activity of Ponatinib in Germinal Center B-Cell-like Diffuse Large B-Cell Lymphoma (GCB-DLBCL) Models
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... atinib.pdf
A Multi-Institutional Retrospective Analysis of Tyrosine Kinase Inhibitor (TKI) Clinical and Preclinical Efficacy According to BCR-ABL Mutation Status in CP-CML Patients
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... of-TKI.pdf
The Impact of Ponatinib Versus Allogeneic Stem Cell Transplant
(SCT) on Outcomes in Patients with Chronic Myeloid Leukemia
(CML) or Philadelphia Chromosome-Positive Acute Lymphoblastic Leukemia (Ph+ ALL) with the T315I Mutation
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... ic_SCT.pdf
Real-World Ponatinib Prescribing Patterns and Outcomes in US Patients
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... tterns.pdf
Relationship of line of therapy to efficacy for ponatinib in 3rd-line versus 4th-line chronic-phase chronic myeloid leukemia (CML)
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... atinib.pdf
http://ariadnordics.eu/downloads/
Efficacy and Safety of Ponatinib in CP-CML Patients By Number of Prior Tyrosine Kinase Inhibitors: 4-Year Follow-up of the Phase 2 PACE Trial
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... _Trial.pdf
Potent Preclinical Activity of Ponatinib in Germinal Center B-Cell-like Diffuse Large B-Cell Lymphoma (GCB-DLBCL) Models
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... atinib.pdf
A Multi-Institutional Retrospective Analysis of Tyrosine Kinase Inhibitor (TKI) Clinical and Preclinical Efficacy According to BCR-ABL Mutation Status in CP-CML Patients
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... of-TKI.pdf
The Impact of Ponatinib Versus Allogeneic Stem Cell Transplant
(SCT) on Outcomes in Patients with Chronic Myeloid Leukemia
(CML) or Philadelphia Chromosome-Positive Acute Lymphoblastic Leukemia (Ph+ ALL) with the T315I Mutation
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... ic_SCT.pdf
Real-World Ponatinib Prescribing Patterns and Outcomes in US Patients
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... tterns.pdf
Relationship of line of therapy to efficacy for ponatinib in 3rd-line versus 4th-line chronic-phase chronic myeloid leukemia (CML)
http://ariadnordics.eu/wp-content/uploa ... atinib.pdf
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Hier die Info zur geplanten 2.Linienstudie nun auch auf deutsch.
http://www.businesswire.com/news/home/2 ... 006285/de/
ARIAD meldet Start der randomisierten Phase-3-Studie OPTIC-2L zum Vergleich von Ponatinib mit Nilotinib als Zweitlinientherapie bei Patienten mit chronischer myeloischer Leukämie in der chronischen Phase
December 08, 2015 11:52 AM Eastern Standard Time
CAMBRIDGE, Massachusetts, und LAUSANNE, Schweiz--(BUSINESS WIRE)--ARIAD Pharmaceuticals, Inc. (NASDAQ:ARIA) gab heute den Start einer randomisierten Phase-3-Studie zu Iclusig® (Ponatinib) als Zweitlinientherapie bei Patienten mit chronischer myeloischer Leukämie (CML) in der chronischen Phase (CP) bekannt. Die Studie OPTIC-2L (Optimizing Ponatinib Treatment In CML, Second Line) vergleicht die Wirksamkeit und Sicherheit von Ponatinib in zwei Studienarmen mit verschiedenen Startdosierungen mit Nilotinib bei Patienten mit Resistenz gegen die Erstlinientherapie mit Imatinib. Der primäre Endpunkt der OPTIC-2L-Studie ist das gute molekulares Ansprechen (MMR; Major Molecular Response) nach 12 Monaten. Die Patientenrekrutierung wurde nun gestartet, und voraussichtlich werden etwa 600 Patienten in klinischen Prüfzentren in Europa, Asien, Lateinamerika und Kanada in die Studie aufgenommen werden.
„In der Studie werden Ausgangs- und Erhaltungsdosen untersucht, die niedriger als die zurzeit zugelassenen Dosierungen sind. Auch erfolgt ein direkter Vergleich mit Nilotinib, der zu einer Zulassungserweiterung führen könnte, die Patienten mehr Behandlungsoptionen zu einem früheren Zeitpunkt der Therapie eröffnen würde.“
Tweet this
„Das Ergebnis dieser klinischen Studie, in der Ponatinib – in zwei verschiedenen Dosierungen – bei Imatinib-Therapie-resistenten Patienten mit Nilotinib verglichen wird, ist für Ärzte, die CML-Patienten behandeln, extrem interessant“, so Dr. D. Selleslag, Abteilung für Hämatologie, St-Jan Bruges-Ostend Hospital in Belgien. „Durch den Vergleich von Ponatinib mit Nilotinib als Zweitlinientherapie können wir wertvolle Daten im Rahmen einer randomisierten klinischen Studie sammeln, die uns zu einem besseren Verständnis der Einsatzmöglichkeiten von Ponatinib in dieser breiten Patientenpopulation verhelfen werden.”
Wichtige Aspekte des Designs der Studie
In diese für den Nachweis der Überlegenheit von Ponatinib gegenüber Nilotinib ausgelegte Studie werden Patienten mit CP-CML aufgenommen, die eine Imatinib-Therapieresistenz entwickelt haben und mit keinem anderen Tyrosinkinase-Inhibitor behandelt wurden. Diese Patienten erhalten randomisiert entweder Ponatinib in einer Anfangsdosis von 30 mg (Kohorte A) oder 15 mg (Kohorte B) einmal täglich, oder 400 mg Nilotinib zweimal täglich (Kohorte C). Die Randomisierung der Patienten erfolgt dabei in einem Verhältnis von 1:2:1. Bei Erreichen eines guten molekularen Ansprechens wird bei Patienten in Kohorte A die Tagesdosis von Ponatinib auf 15 mg und bei Patienten in Kohorte B auf 10 mg reduziert.
Der primäre Endpunkt der Studie ist das gute molekulare Ansprechen nach 12 Monaten in den einzelnen Kohorten. Zu den sekundären Endpunkten gehören die Rate der Gefäßverschlussereignisse in jeder Kohorte, die Nebenwirkungsrate und die Rate schwerer Nebenwirkungen.
„In der OPTIC-2L-Studie erfolgt zum ersten Mal ein direkter, randomisierter Vergleich von Ponatinib mit einem zugelassenen BCR-ABL-Tyrosinkinase-Inhibitor nach Imatinib-Therapie. Wir rechnen damit, dass diese Studie wichtige Ergebnisse hinsichtlich der Wirksamkeit und Sicherheit der Behandlung mit Ponatinib im direkten Vergleich zur Behandlung mit Nilotinib als Zweitlinientherapie liefern wird“, so Frank G. Haluska, M.D., Ph.D., Senior Vice President of Clinical Research and Development und Chief Medical Officer bei ARIAD. „In der Studie werden Ausgangs- und Erhaltungsdosen untersucht, die niedriger als die zurzeit zugelassenen Dosierungen sind. Auch erfolgt ein direkter Vergleich mit Nilotinib, der zu einer Zulassungserweiterung führen könnte, die Patienten mehr Behandlungsoptionen zu einem früheren Zeitpunkt der Therapie eröffnen würde.”
Die Rekrutiereng von Patienten erfolgt in bis zu 90 Krebszentren in Europa, Asien, Lateinamerika und Kanada. Weitere Informationen über die Studie erhalten Patienten und Ärzte in den USA unter der gebührenfreien Rufnummer 855-552-7423 FREE, in der EU unter der gebührenfreien Rufnummer 800 00027423 oder unter der internationalen Rufnummer +1 617-503-7423 oder per E-Mail an ARIAD: .
http://www.businesswire.com/news/home/2 ... 006285/de/
ARIAD meldet Start der randomisierten Phase-3-Studie OPTIC-2L zum Vergleich von Ponatinib mit Nilotinib als Zweitlinientherapie bei Patienten mit chronischer myeloischer Leukämie in der chronischen Phase
December 08, 2015 11:52 AM Eastern Standard Time
CAMBRIDGE, Massachusetts, und LAUSANNE, Schweiz--(BUSINESS WIRE)--ARIAD Pharmaceuticals, Inc. (NASDAQ:ARIA) gab heute den Start einer randomisierten Phase-3-Studie zu Iclusig® (Ponatinib) als Zweitlinientherapie bei Patienten mit chronischer myeloischer Leukämie (CML) in der chronischen Phase (CP) bekannt. Die Studie OPTIC-2L (Optimizing Ponatinib Treatment In CML, Second Line) vergleicht die Wirksamkeit und Sicherheit von Ponatinib in zwei Studienarmen mit verschiedenen Startdosierungen mit Nilotinib bei Patienten mit Resistenz gegen die Erstlinientherapie mit Imatinib. Der primäre Endpunkt der OPTIC-2L-Studie ist das gute molekulares Ansprechen (MMR; Major Molecular Response) nach 12 Monaten. Die Patientenrekrutierung wurde nun gestartet, und voraussichtlich werden etwa 600 Patienten in klinischen Prüfzentren in Europa, Asien, Lateinamerika und Kanada in die Studie aufgenommen werden.
„In der Studie werden Ausgangs- und Erhaltungsdosen untersucht, die niedriger als die zurzeit zugelassenen Dosierungen sind. Auch erfolgt ein direkter Vergleich mit Nilotinib, der zu einer Zulassungserweiterung führen könnte, die Patienten mehr Behandlungsoptionen zu einem früheren Zeitpunkt der Therapie eröffnen würde.“
Tweet this
„Das Ergebnis dieser klinischen Studie, in der Ponatinib – in zwei verschiedenen Dosierungen – bei Imatinib-Therapie-resistenten Patienten mit Nilotinib verglichen wird, ist für Ärzte, die CML-Patienten behandeln, extrem interessant“, so Dr. D. Selleslag, Abteilung für Hämatologie, St-Jan Bruges-Ostend Hospital in Belgien. „Durch den Vergleich von Ponatinib mit Nilotinib als Zweitlinientherapie können wir wertvolle Daten im Rahmen einer randomisierten klinischen Studie sammeln, die uns zu einem besseren Verständnis der Einsatzmöglichkeiten von Ponatinib in dieser breiten Patientenpopulation verhelfen werden.”
Wichtige Aspekte des Designs der Studie
In diese für den Nachweis der Überlegenheit von Ponatinib gegenüber Nilotinib ausgelegte Studie werden Patienten mit CP-CML aufgenommen, die eine Imatinib-Therapieresistenz entwickelt haben und mit keinem anderen Tyrosinkinase-Inhibitor behandelt wurden. Diese Patienten erhalten randomisiert entweder Ponatinib in einer Anfangsdosis von 30 mg (Kohorte A) oder 15 mg (Kohorte B) einmal täglich, oder 400 mg Nilotinib zweimal täglich (Kohorte C). Die Randomisierung der Patienten erfolgt dabei in einem Verhältnis von 1:2:1. Bei Erreichen eines guten molekularen Ansprechens wird bei Patienten in Kohorte A die Tagesdosis von Ponatinib auf 15 mg und bei Patienten in Kohorte B auf 10 mg reduziert.
Der primäre Endpunkt der Studie ist das gute molekulare Ansprechen nach 12 Monaten in den einzelnen Kohorten. Zu den sekundären Endpunkten gehören die Rate der Gefäßverschlussereignisse in jeder Kohorte, die Nebenwirkungsrate und die Rate schwerer Nebenwirkungen.
„In der OPTIC-2L-Studie erfolgt zum ersten Mal ein direkter, randomisierter Vergleich von Ponatinib mit einem zugelassenen BCR-ABL-Tyrosinkinase-Inhibitor nach Imatinib-Therapie. Wir rechnen damit, dass diese Studie wichtige Ergebnisse hinsichtlich der Wirksamkeit und Sicherheit der Behandlung mit Ponatinib im direkten Vergleich zur Behandlung mit Nilotinib als Zweitlinientherapie liefern wird“, so Frank G. Haluska, M.D., Ph.D., Senior Vice President of Clinical Research and Development und Chief Medical Officer bei ARIAD. „In der Studie werden Ausgangs- und Erhaltungsdosen untersucht, die niedriger als die zurzeit zugelassenen Dosierungen sind. Auch erfolgt ein direkter Vergleich mit Nilotinib, der zu einer Zulassungserweiterung führen könnte, die Patienten mehr Behandlungsoptionen zu einem früheren Zeitpunkt der Therapie eröffnen würde.”
Die Rekrutiereng von Patienten erfolgt in bis zu 90 Krebszentren in Europa, Asien, Lateinamerika und Kanada. Weitere Informationen über die Studie erhalten Patienten und Ärzte in den USA unter der gebührenfreien Rufnummer 855-552-7423 FREE, in der EU unter der gebührenfreien Rufnummer 800 00027423 oder unter der internationalen Rufnummer +1 617-503-7423 oder per E-Mail an ARIAD: .
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Ponatinib Ups Overall Survival in Patients with CP-CML and T315I Mutation
http://www.oncologynurseadvisor.com/chr ... le/458258/
Artikel zum ASH Vortrag.
http://www.oncologynurseadvisor.com/chr ... le/458258/
Artikel zum ASH Vortrag.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
http://investor.ariad.com/phoenix.zhtml ... highlight=
ARIAD Announces Initiation of OPTIC-2L Randomized Phase 3 Trial of ponatinib vs. nilotinib in Second-Line Patients with Chronic-Phase Chronic Myeloid Leukemia
CAMBRIDGE, Mass. & LAUSANNE, Switzerland--(BUSINESS WIRE)--Dec. 7, 2015-- ARIAD Pharmaceuticals, Inc. (NASDAQ:ARIA) today announced the initiation of a randomized Phase 3 trial of Iclusig® (ponatinib) in second-line patients with chronic myeloid leukemia (CML) in the chronic phase (CP). The OPTIC-2L (Optimizing Ponatinib Treatment In CML, Second Line) trial is designed to investigate the efficacy and safety of ponatinib, administered at two starting doses, compared with nilotinib, in patients who are resistant to front-line treatment with imatinib. The primary endpoint of the OPTIC-2L study, now open for patient enrollment, is major molecular response (MMR) by 12 months. Approximately 600 patients are expected to be enrolled at clinical sites in Europe, Asia, Latin America and Canada.
“Physicians treating CML patients will be extremely interested in the outcome of this clinical trial in which ponatinib -- at two different doses -- will be compared to nilotinib in patients resistant to imatinib,” stated Dr. D. Selleslag, Department of Hematology, St-Jan Bruges-Ostend Hospital in Belgium. “By comparing ponatinib to nilotinib in the second-line setting, we will garner valuable, randomized clinical data to better understand the potential utilization of ponatinib in this broad patient population.”
Major Design Features of the Trial
This study is designed to demonstrate superiority of ponatinib over nilotinib and will enroll patients with CP-CML who have become resistant to imatinib and have received no other tyrosine kinase inhibitor. These patients will be randomized to receive once-daily administration of ponatinib at a starting dose of either 30 mg (cohort A) or 15 mg (cohort B), or 400 mg of nilotinib administered twice daily (cohort C). Patients will be randomized in a ratio of 1:2:1 respectively. Upon reaching MMR, patients in cohort A will have their daily dose of ponatinib reduced to 15 mg and patients in cohort B will have their dose reduced to 10 mg.
The primary endpoint of the trial is MMR by 12 months for each cohort. Secondary endpoints include rate of vascular occlusive events in each cohort, rates of adverse events and rates of serious adverse events.
“The OPTIC-2L trial is the first direct randomized comparison of ponatinib to an approved BCR-ABL tyrosine kinase inhibitor following imatinib therapy. We expect this trial to provide important head-to-head data regarding the efficacy and safety of treating patients with ponatinib versus nilotinib in the second-line,” said Frank G. Haluska, M.D., Ph.D., senior vice president of clinical research and development and chief medical officer at ARIAD. “The trial will examine lower ponatinib starting and maintenance doses than presently approved, along with a direct comparison to nilotinib, from which we may be able to obtain regulatory authorizations that would provide patients with more treatment options in an earlier line of therapy.”
Patients will be enrolled at up to 90 cancer centers in Europe, Asia, Latin America and Canada. For more information about the trial, patients and physicians should call the U.S. toll-free number 855-552-7423, the EU toll-free number 800 00027423, or the international number +1 617-503-7423 or email ARIAD at .
ARIAD Announces Initiation of OPTIC-2L Randomized Phase 3 Trial of ponatinib vs. nilotinib in Second-Line Patients with Chronic-Phase Chronic Myeloid Leukemia
CAMBRIDGE, Mass. & LAUSANNE, Switzerland--(BUSINESS WIRE)--Dec. 7, 2015-- ARIAD Pharmaceuticals, Inc. (NASDAQ:ARIA) today announced the initiation of a randomized Phase 3 trial of Iclusig® (ponatinib) in second-line patients with chronic myeloid leukemia (CML) in the chronic phase (CP). The OPTIC-2L (Optimizing Ponatinib Treatment In CML, Second Line) trial is designed to investigate the efficacy and safety of ponatinib, administered at two starting doses, compared with nilotinib, in patients who are resistant to front-line treatment with imatinib. The primary endpoint of the OPTIC-2L study, now open for patient enrollment, is major molecular response (MMR) by 12 months. Approximately 600 patients are expected to be enrolled at clinical sites in Europe, Asia, Latin America and Canada.
“Physicians treating CML patients will be extremely interested in the outcome of this clinical trial in which ponatinib -- at two different doses -- will be compared to nilotinib in patients resistant to imatinib,” stated Dr. D. Selleslag, Department of Hematology, St-Jan Bruges-Ostend Hospital in Belgium. “By comparing ponatinib to nilotinib in the second-line setting, we will garner valuable, randomized clinical data to better understand the potential utilization of ponatinib in this broad patient population.”
Major Design Features of the Trial
This study is designed to demonstrate superiority of ponatinib over nilotinib and will enroll patients with CP-CML who have become resistant to imatinib and have received no other tyrosine kinase inhibitor. These patients will be randomized to receive once-daily administration of ponatinib at a starting dose of either 30 mg (cohort A) or 15 mg (cohort B), or 400 mg of nilotinib administered twice daily (cohort C). Patients will be randomized in a ratio of 1:2:1 respectively. Upon reaching MMR, patients in cohort A will have their daily dose of ponatinib reduced to 15 mg and patients in cohort B will have their dose reduced to 10 mg.
The primary endpoint of the trial is MMR by 12 months for each cohort. Secondary endpoints include rate of vascular occlusive events in each cohort, rates of adverse events and rates of serious adverse events.
“The OPTIC-2L trial is the first direct randomized comparison of ponatinib to an approved BCR-ABL tyrosine kinase inhibitor following imatinib therapy. We expect this trial to provide important head-to-head data regarding the efficacy and safety of treating patients with ponatinib versus nilotinib in the second-line,” said Frank G. Haluska, M.D., Ph.D., senior vice president of clinical research and development and chief medical officer at ARIAD. “The trial will examine lower ponatinib starting and maintenance doses than presently approved, along with a direct comparison to nilotinib, from which we may be able to obtain regulatory authorizations that would provide patients with more treatment options in an earlier line of therapy.”
Patients will be enrolled at up to 90 cancer centers in Europe, Asia, Latin America and Canada. For more information about the trial, patients and physicians should call the U.S. toll-free number 855-552-7423, the EU toll-free number 800 00027423, or the international number +1 617-503-7423 or email ARIAD at .
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Update des "Labels":
renal artery stenosis = Nieren Arterien Verengung, will man Leo glauben.
Bei Bluthochdruckpatienten wohl ein zusätzliches Risiko.
http://iclusig.com/wp-content/uploads/2 ... _04DEC.pdf
Renal artery stenosis has occurred in some Iclusig-treated patients and can present with worsening, labile or treatment resistant hypertension. In the event of significant worsening, labile or treatment-resistant hypertension, interrupt Iclusig treatment and consider evaluating for renal artery stenosis.
Die Meldung von Ariad Ende August 2015 an die FDA wurde wohl mit Schreiben vom 02.12.2015 akzeptiert.
http://www.accessdata.fda.gov/drugsatfd ... 020ltr.pdf
renal artery stenosis = Nieren Arterien Verengung, will man Leo glauben.
Bei Bluthochdruckpatienten wohl ein zusätzliches Risiko.
http://iclusig.com/wp-content/uploads/2 ... _04DEC.pdf
Renal artery stenosis has occurred in some Iclusig-treated patients and can present with worsening, labile or treatment resistant hypertension. In the event of significant worsening, labile or treatment-resistant hypertension, interrupt Iclusig treatment and consider evaluating for renal artery stenosis.
Die Meldung von Ariad Ende August 2015 an die FDA wurde wohl mit Schreiben vom 02.12.2015 akzeptiert.
http://www.accessdata.fda.gov/drugsatfd ... 020ltr.pdf
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Chronic myeloid leukemia: Second-line drugs of choice
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 405.f01t04
Abstract
The efficacy of second-line treatment for Chronic Myeloid Leukemia (CML) plays an important role in allowing CML patients to enjoy a normal life expectancy.
Four Tyrosine Kinase Inhibitors (TKIs) are presently available: bosutinib, dasatinib, nilotinib, ponatinib.
Each one has different safety and activity profiles, which are reviewed here.
No controlled studies are available to guide treatment decision, which must be based on the characterization of leukemic cells, especially in cases of resistance to TKI, coupled with the safety profile of each TKI.
Patient comorbidities also play an important role in the treatment decision, which can achieve a new durable response in over 50% of treated patients.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 405.f01t04
Abstract
The efficacy of second-line treatment for Chronic Myeloid Leukemia (CML) plays an important role in allowing CML patients to enjoy a normal life expectancy.
Four Tyrosine Kinase Inhibitors (TKIs) are presently available: bosutinib, dasatinib, nilotinib, ponatinib.
Each one has different safety and activity profiles, which are reviewed here.
No controlled studies are available to guide treatment decision, which must be based on the characterization of leukemic cells, especially in cases of resistance to TKI, coupled with the safety profile of each TKI.
Patient comorbidities also play an important role in the treatment decision, which can achieve a new durable response in over 50% of treated patients.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
Compound mutations in BCR-ABL1 are not major drivers of primary or secondary resistance to ponatinib in CP-CML patients
Michael W. Deininger1,*, J. Graeme Hodgson2, Neil P. Shah3, Jorge E. Cortes4, Dong-Wook Kim5, Franck E. Nicolini6, Moshe Talpaz7, Michele Baccarani8, Martin C. Müller9, Jin Li10, Wendy T. Parker11, Stephanie Lustgarten2, Tim Clackson2, Frank G. Haluska2, Francois Guilhot12, Hagop M. Kantarjian4, Simona Soverini13, Andreas Hochhaus14, Timothy P. Hughes15, Victor M. Rivera2, and Susan Branford11
http://www.bloodjournal.org/content/ear ... -08-660977
Key Points
Ponatinib induces durable responses regardless of baseline BCR-ABL1 mutation status in CP-CML patients.
No single or compound mutant consistently confers primary or secondary resistance to ponatinib in CP-CML.
Durable cytogenetic and molecular responses were observed irrespective of baseline mutation status, and included patients with compound mutations. No single or compound mutation was identified that consistently conferred primary and/or secondary resistance to ponatinib in CP-CML patients. Ponatinib is effective in CP-CML irrespective of baseline mutation status.
Michael W. Deininger1,*, J. Graeme Hodgson2, Neil P. Shah3, Jorge E. Cortes4, Dong-Wook Kim5, Franck E. Nicolini6, Moshe Talpaz7, Michele Baccarani8, Martin C. Müller9, Jin Li10, Wendy T. Parker11, Stephanie Lustgarten2, Tim Clackson2, Frank G. Haluska2, Francois Guilhot12, Hagop M. Kantarjian4, Simona Soverini13, Andreas Hochhaus14, Timothy P. Hughes15, Victor M. Rivera2, and Susan Branford11
http://www.bloodjournal.org/content/ear ... -08-660977
Key Points
Ponatinib induces durable responses regardless of baseline BCR-ABL1 mutation status in CP-CML patients.
No single or compound mutant consistently confers primary or secondary resistance to ponatinib in CP-CML.
Durable cytogenetic and molecular responses were observed irrespective of baseline mutation status, and included patients with compound mutations. No single or compound mutation was identified that consistently conferred primary and/or secondary resistance to ponatinib in CP-CML patients. Ponatinib is effective in CP-CML irrespective of baseline mutation status.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
ASH 2015 10. Vortrag
1591 Real-World Ponatinib Prescribing Patterns and Outcomes in US PatientsClinically Relevant Abstract
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 86666.html
Conclusions:
Real-world US data shows ponatinib is prescribed across disease phase, therapy line, and mutation status.
While a majority of patients were in their 3rd line of therapy or later, a substantial proportion of patients, especially in AP CML and Ph+ ALL, received ponatinib as 2nd line therapy.
Physicians appear to be selecting patients who are younger than those enrolled in registrational trial for ponatinib (55 years vs. PACE trial median age, 64 years),and mitigating against potential risk using lower starting doses and dose reduction.
Most prescribers have only 1 ponatinib patient, but physicians with >1 ponatinib patient favor lower starting doses.
Dose reduction and discontinuation occurred steadily over time rather than clustered at routine response milestone time points.
CP CML Patients starting at 15 mg appear to have similar or better treatment duration compared with those started at higher doses.
Bester Vortrag vom Ergebnis bei meiner Sichtung bisher:
Lese ich so, dass mit einer Hauruck Übersicht über alle "pragmatischen" Dosiervorgehensweisen und Krankheiten es die 15mg auch oder besser tun!
Sehr gute Chancen für ein viel besseres Risikoprofil.
1591 Real-World Ponatinib Prescribing Patterns and Outcomes in US PatientsClinically Relevant Abstract
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 86666.html
Conclusions:
Real-world US data shows ponatinib is prescribed across disease phase, therapy line, and mutation status.
While a majority of patients were in their 3rd line of therapy or later, a substantial proportion of patients, especially in AP CML and Ph+ ALL, received ponatinib as 2nd line therapy.
Physicians appear to be selecting patients who are younger than those enrolled in registrational trial for ponatinib (55 years vs. PACE trial median age, 64 years),and mitigating against potential risk using lower starting doses and dose reduction.
Most prescribers have only 1 ponatinib patient, but physicians with >1 ponatinib patient favor lower starting doses.
Dose reduction and discontinuation occurred steadily over time rather than clustered at routine response milestone time points.
CP CML Patients starting at 15 mg appear to have similar or better treatment duration compared with those started at higher doses.
Bester Vortrag vom Ergebnis bei meiner Sichtung bisher:
Lese ich so, dass mit einer Hauruck Übersicht über alle "pragmatischen" Dosiervorgehensweisen und Krankheiten es die 15mg auch oder besser tun!
Sehr gute Chancen für ein viel besseres Risikoprofil.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
ASH 2015 7. Vortrag:
2798 Pathogenesis of Ponatinib Associated Vascular Disease in Chronic Myeloid Leukemia: An in Vitro Study
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 82639.html[tag]link to abstract/tag]
Vorauswahl von Patienten für Ponatinib, Ursachenforschung zu Gefäßrisiken.
2798 Pathogenesis of Ponatinib Associated Vascular Disease in Chronic Myeloid Leukemia: An in Vitro Study
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 82639.html[tag]link to abstract/tag]
Vorauswahl von Patienten für Ponatinib, Ursachenforschung zu Gefäßrisiken.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
ASH 2015 6. Vortrag
2812 Limited Efficacy of Ponatinib in Myeloproliferative Neoplasms Associated with FGFR1 Fusion Genes
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 83633.html
Für diese Genmutation taugt Ponatinib wohl nicht ganz so viel, wobei ich da von der Sache gar nix verstehe.
2812 Limited Efficacy of Ponatinib in Myeloproliferative Neoplasms Associated with FGFR1 Fusion Genes
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 83633.html
Für diese Genmutation taugt Ponatinib wohl nicht ganz so viel, wobei ich da von der Sache gar nix verstehe.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
ASH 2015 6. Vortrag
1580 Outcomes of Patients with Chronic Phase CML Who Discontinued Ponatinib in the Frontline Setting
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 81621.html
Fronline Pona 45mg => 30mg => Change of TKI off Pona
Conclusion:
Treatment with 2nd generation TKIs and imatinib was effective and safe in pts who DC ponatinib, and most pts were able to maintain/improve the responses achieved on ponatinib.
Ponatinib-associated hypertension was usually reversible after DC and most vascular events with subsequent TKIs occurred in patients with prior such events while on ponatinib.
1580 Outcomes of Patients with Chronic Phase CML Who Discontinued Ponatinib in the Frontline Setting
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 81621.html
Fronline Pona 45mg => 30mg => Change of TKI off Pona
Conclusion:
Treatment with 2nd generation TKIs and imatinib was effective and safe in pts who DC ponatinib, and most pts were able to maintain/improve the responses achieved on ponatinib.
Ponatinib-associated hypertension was usually reversible after DC and most vascular events with subsequent TKIs occurred in patients with prior such events while on ponatinib.
-
- Beiträge: 65
- Registriert: 05.12.2014, 12:18
- Kontaktdaten:
Re: Ponatinib
ASH 2015 4. Abstact
2496 Frontline Hyper-CVAD with Ponatinib for Patients (pts) with Philadelphia Chromosome Positive Acute Lymphoblastic Leukemia: Results of a Phase II Study
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 79652.html
Conclusion:
The combination of hyperCVAD with ponatinib is highly effective in pts with Ph+ ALL.
Due to the vascular events observed, the ponatinib dose was modified to 30 mg daily during consolidation with subsequent reduction to 15 mg in pts in CMR without further episode of cardiovascular events.
2496 Frontline Hyper-CVAD with Ponatinib for Patients (pts) with Philadelphia Chromosome Positive Acute Lymphoblastic Leukemia: Results of a Phase II Study
https://ash.confex.com/ash/2015/webprog ... 79652.html
Conclusion:
The combination of hyperCVAD with ponatinib is highly effective in pts with Ph+ ALL.
Due to the vascular events observed, the ponatinib dose was modified to 30 mg daily during consolidation with subsequent reduction to 15 mg in pts in CMR without further episode of cardiovascular events.
Wer ist online?
Mitglieder in diesem Forum: Bing [Bot] und 4 Gäste